Εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητές Νηπιαγωγείων Δημοτικών και Γυμνασίων του Δήμου Ιλίου, με
στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση παιδιών και ενηλίκων σε σχέση με τα Δικαιώματα του
παιδιού, υλοποιεί ο Δήμος Ιλίου με το «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού», σε συνεργασία με τον
ΑΣΔΑ.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας από 4 έως 14 ετών, βασίζονται στη
βιωματική και ολιστική εκπαίδευση και για την υλοποίησή τους αξιοποιούνται ως εκπαιδευτικά εργαλεία το
βιβλίο, η μουσική, το ελεύθερο παιχνίδι σε ανοιχτό χώρο, η εικαστική δημιουργία, οι νέες τεχνολογίες
καθώς οι τεχνικές εκπαιδευτικού θεάτρου και θεατρικού παιχνιδιού. Στόχος είναι, μέσω της ελεύθερης
έκφρασής τους, τα παιδιά να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους, αλλά και να
ενδυναμωθούν προκειμένου να είναι σε θέση να τα διεκδικήσουν.
Όπως σημείωσε ο Δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος:
«Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα, όπως και οι ενήλικες. Η άγνοια τους, τα θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο
κακοποίησης, διακρίσεων και εκμετάλλευσης, γεγονός που καθιστά ακόμα πιο σημαντική την ενημέρωση
για τη διεκδίκησή τους. Πρόκειται για άλλη μία δράση του Δήμου Ιλίου στον τομέα της πρόληψης, διότι όταν
τα παιδιά γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και εκπαιδευτούν κατάλληλα μπορούν να προστατεύσουν
καλύτερα τον εαυτό τους. Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την πρόεδρο του «Δικτύου για τα Δικαιώματα
του Παιδιού» Μυροφόρα Παπαδοπούλου, τον πρόεδρο του ΑΣΔΑ Ανδρέα Παχατουρίδη, τον πρόεδρο της
Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας Φώτη Μαρκόπουλο, τους αιρετούς και υπηρεσιακούς συνεργάτες μου,
καθώς και όλους όσοι προκρίνουν και αγκαλιάζουν πρωτοβουλίες και προγράμματα με επίκεντρο τα
παιδιά, βάζοντας τα θεμέλια για ένα πιο φωτεινό μέλλον για αυτά.»
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα πραγματοποιούνται στο Πολυδύναμο Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» και για
δηλώσεις συμμετοχής τα σχολεία μπορούν να απευθύνονται στο Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
τηλ. 210 8846590, Δευτέρα έως Παρασκευή, ώρες 09:00 – 19:00.
Παρουσίαση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιεί ο Δήμος Ιλίου
σε συνεργασία με το «Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού» σε μαθητές του
1) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ανοίγω το βλέμμα μου στο πράσινο” στοχεύει στην ευαισθητοποίηση
των παιδιών στο αστικό πράσινο και στη δημιουργία ενεργών μαθητικών κοινοτήτων που θα διερευνούν
τις ανάγκες τους, θα αλληλεπιδρούν και θα συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό του περιβάλλοντός τους
μέσα από συλλογικές δράσεις. Παράλληλα, μέσω του εργαστηρίου οι μαθητές θα εξοικειωθούν με έννοιες
που αφορούν στην αειφορία και στις πολλαπλές διαστάσεις της ενεργού πολιτειότητας.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Δ’ έως και ΣΤ’ Δημοτικού και πραγματοποιείται,
κυρίως σε εξωτερικό χώρο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναλαμβάνουν ρόλο ερευνητή και καταγράφουν
τους χώρους πράσινου που βρίσκονται στο άμεσο και έμμεσο περιβάλλον τους. Στη συνέχεια,
συγκροτούν ένα μαθητικό συμβούλιο, ανταλλάσσουν ιδέες και προβληματισμούς ως προς τη γειτονιά, το
σχολείο και το ευρύτερο αστικό τοπίο, προτείνουν λύσεις και δημιουργούν αφίσες για τη διάχυση των
απόψεων και των προβληματισμών τους.
2) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “STEM χωρίς σήμανση” στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση
των παιδιών σε θέματα ισότητας φύλων στις επιστήμες STEM (Πληροφορική, Τεχνολογία, Μηχανική,
Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Μαθηματικά), την εξοικείωση των παιδιών με τις επιστήμες αυτές και την
προώθηση γυναικείων προτύπων. Σκοπός είναι, μέσω του προγράμματος, να ενδυναμωθεί η ταυτότητα
των μαθητών και μαθητριών και να αμβλυνθούν τα έμφυλα στερεότυπα ως προς την επιλογή
ακαδημαϊκής και επαγγελματικής πορείας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε τάξεις Νηπιαγωγείων,
Δημοτικών καθώς και Α’ & Β’ Γυμνασίου και οι στόχοι του επιτυγχάνονται μέσω διαδραστικών και
βιωματικών δραστηριοτήτων, προσαρμοσμένων στην εκάστοτε ηλικιακή ομάδα.
Για τις τάξεις του Νηπιαγωγείου, καθώς και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού χρησιμοποιείται ως
παιδαγωγικό εργαλείο η διαδραστική αφήγηση της ιστορίας ζωής μιας επιστημόνισσας. Στις μεσαίες τάξεις
του Δημοτικού, αξιοποιούνται λογοτεχνικά βιβλία που πραγματεύονται το συγκεκριμένο ζήτημα
(ενδεικτικά: “Η Πηνελόπη της Θάλασσας”, Gema Servant-Raul Guridi, εκδ. Μικρή Σελήνη) καθώς και
τεχνικές δραματοποίησης, εκπαιδευτικού δράματος και θεατρικού παιχνιδιού. Τέλος, για τις μεγαλύτερες
τάξεις του δημοτικού σχολείου καθώς και για την Ακαι Β τάξη του Γυμνασίου αξιοποιούνται ως
παιδαγωγικό εργαλείο μικρά βίντεο όπου γυναίκες που εργάζονται στον χώρο των STEM μιλούν για την
επιστήμη και το επάγγελμά τους καθώς και για την προσωπική τους πορεία στον κλάδο αυτό.
3) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Acting for Children’s Rights” πραγματοποιείται με αφορμή τον
Πανελλήνιο Εφηβικό Διαγωνισμό συγγραφής θεατρικού έργου που διενεργεί το Δίκτυο για τα Δικαιώματα
του Παιδιού. Στόχος είναι η ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης των μαθητών, καθώς και η
προώθηση των δικαιωμάτων του παιδιού και συγκεκριμένα του δικαιώματος στη μη διάκριση.
Απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες Α’ και Β’ Γυμνασίου και υλοποιείται μέσω θεατρικών
αυτοσχεδιασμών και τεχνικών εκπαιδευτικού θεάτρου, αλλά και μέσω της ανάγνωσης και παραγωγής
μικρών θεατρικών κειμένων.
4) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Είμαστε κι Εμείς Εδώ” αξιοποιεί 3 βίντεο που δημιουργήθηκαν από
παιδιά και εκπαιδευτικούς του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τα θέματα των βίντεο άπτονται
ζητήματα υγείας και ανάπτυξης, ενημέρωσης και πρόσβασης στην πληροφόρηση και περιβαλλοντικής
εκπαίδευσης. Τα βίντεο έχουν τη μορφή animation και τα αφηγηματικά σενάρια έχουν γραφτεί από παιδιά
που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και συμμετείχαν στα δημιουργικά εργαστήρια.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Α έως Γ Δημοτικού και σε αυτό αξιοποιούνται, εκτός από το
οπτικοακουστικό υλικό που προαναφέρθηκε, δραστηριότητες διερεύνησης των ιδεών των παιδιών,
δραστηριότητες παραγωγής λόγου και δημιουργίας μικρού σεναρίου καθώς και εικαστικές δραστηριότητες.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα πραγματοποιούνται στο Πολυδύναμο Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» και για
δηλώσεις συμμετοχής τα σχολεία μπορούν να απευθύνονται στο Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
τηλ. 210 8846590, Δευτέρα έως Παρασκευή, ώρες